Knjižničarske novice

novice in strokovne informacije za knjižnjičarje

Postopek priprave posnetka za TikTok: primer Mestne knjižnice Ljubljana

Postopek priprave posnetka za TikTok: primer Mestne knjižnice Ljubljana
27. 5. 2024
Maja Šefman
Mestna knjižnica Ljubljana
Maja Šefman

Izvleček 
Prispevek je razdeljen na dva dela. Prvi del podrobno opiše tehnične in ustvarjalne korake priprave posnetka za TikTok, od izbire opreme, pisanja scenarija, snemanja do montaže, s posebnim poudarkom na uporabi aplikacije CapCut. V drugem delu so postopki iz prvega dela praktično ponazorjeni z dejanskimi primeri iz TikTok profila Mestne knjižnice Ljubljana (v nadaljevanju MKL). Na izbranih posnetkih je predstavljeno, katera oprema je bila uporabljena za snemanje, kako je bil spisan scenarij, kako je snemanje potekalo, montaža posnetka in končni posnetek, objavljen na profilu MKL. Primeri dokazujejo, da se lahko tudi z minimalnimi sredstvi in nekaj ustvarjalnosti ustvarijo privlačni in učinkoviti posnetki. Namen prispevka je prikazati dobro prakso iz MKL in pomagati preostalim knjižnicam pri ustvarjanju vsebine na TikToku. Prispevek lahko bralcu/uporabniku/ustvarjalcu koristi tudi pri snemanju in montaži prispevkov, ki niso namenjeni za TikTok profil.

Ključne besede: TikTok, posnetki, snemanje, montaža video–materiala, CapCut, splošna knjižnica

Uvod
Se vam zdi TikTok zastrašujoč? Niste edini. Čeprav je bilo družbeno omrežje TikTok sprva namenjeno predvsem najstnikom in mladim odraslim, se je zelo razširilo tudi med starejše uporabnike. Danes ima na mesec že več kot milijardo uporabnikov in skoraj tretjina uporabnikov je starejša od 35 let (Šefman, 2024). Povprečen uporabnik TikToka na tem družbenem omrežju preživi skoraj eno uro na dan, kar pomeni, da lahko prek TikToka dosežemo veliko uporabnikov, tudi takih, ki v knjižnice običajno ne zaidejo. V tem prispevku bomo predstavili, kako pripraviti posnetek za TikTok. Dokazali vam bomo, da je proces priprave posnetka veliko lažji, kot se zdi na prvi pogled, in je velikokrat tudi zelo zabaven. Po naših izkušnjah ima tudi povezovalno vrednost, saj se sodelavci, ki skupaj ustvarjajo posnetke, tako več družijo, smejijo in se med samim procesom ustvarjanja med sabo zelo povežejo.

TikTok nam omogoča, da svojo knjižnico in delo v njej predstavimo uporabnikom na zabaven in humoren način. Omogoča nam tudi rušenje stereotipov o knjižnici, knjižničarkah in knjižničarjih ter predstavljanje naših storitev, ki jih nekateri uporabniki ne poznajo. Prek Tik Tok-a lahko naše uporabnike seznanjamo z dogajanjem v knjižnici in opozarjamo na različne akcije (primer: brezplačen vpis na Prešernov dan). TikTok ni nič bolj zapleten kot katero koli drugo družbeno omrežje. Najlažje pa ga boste razumeli tako, da začnete sami ustvarjati vsebine.

1 Postopek priprave posnetka za TikTok
Najboljši posnetki na Tik Tok-u morajo biti izvirni in ustvarjalni. TikTok uporabnikom in ustvarjalcem omogoča dostop do vrste orodij in funkcij za ustvarjanje vsebine. Ti nam omogočajo, da prilagodimo vsebino in ustvarimo zelo izvirne posnetke. Čeprav je vsak posnetek nekaj posebnega, obstaja nekaj splošnih tem, ki se največkrat ponovijo:

  • Izzivi: Izzivi na družbenih omrežjih so vedno priljubljeni in sodelovanje v TikTokovih izzivih je eden od načinov, da ostanete v trendu (popularni in prepoznavni). Izzivi so vseh vrst in oblik, zato zagotovo najdete tudi takega, ki ustreza vašemu profilu.
  • Ples: Z zabavnim posnetkom plesa na TikToku ne boste nikoli zgrešili! Na njem se redno pojavljajo novi plesni trendi in rutine z zabavnimi koraki, ki jim lahko sledite in jih prilagodite svoji vsebini na profilu.
  • Lip-sync: Posnetki, na katerih pojete ali z ustnicami samo nakazujete besedilo (lahko tudi odlomek iz filma, risanke; TikTok ima veliko zbirko zvokov, med katerimi lahko izbirate), so na TikToku zelo pogosti. Ne glede na to, ali pojete priljubljeno pesem ali poustvarjate govorjeni zvočni posnetek, so taki posnetki odličen način za dodajanje zabavne in privlačne vsebine na vašem profilu.
  • Sodelovanje: Pogosti so tudi posnetki sodelovanja. Na TikToku je mogoče ustvariti posnetke, ki se odzivajo na vsebino drugih ustvarjalcev. Tudi to je odličen način za ustvarjanje skupnosti in povečanje svoje skupnosti na TikToku.
  • Posnetki v živo: Posnetki v živo so še ena odlična funkcija, ki jo ponuja TikTok (za izvajanje posnetkov v živo morate imeti vsaj 1000 sledilcev). S to funkcijo svojim uporabnikom v živo predvajate vsebino, komunicirate neposredno z gledalci v realnem času in s tem ustvarite več zanimanja za svojo vsebino.

Za ustvarjanje posnetka na TikToku imate dve možnosti. Ali posnetek posnamete zunaj aplikacije TikTok in ga uredite v zunanjem urejevalniku posnetkov ali pa ga posnamete in uredite v aplikaciji; lahko ga tudi naredite zunaj aplikacije TikTok in ga urejate v njej. Priporočamo prvo možnost, ker vam ta način omogoča, da imate posnetek shranjen, ga poljubno spreminjate in morda celega ali le kakšnega od izsekov uporabite še kdaj. Če vse naredite v TikTokovi aplikaciji, ga lahko v celoti shranite le pred objavo, saj se posnetek po objavi izbriše iz mape osnutkov (angl. draft) in ga lahko pridobimo nazaj le tako, da ga shranimo neposredno iz TikToka, a ima v tem primeru napis, ki sporoča, da je posnetek iz TikToka in je last določenega profila.

1.1 Oprema, scenarij in snemanje
Oprema: Prva stvar, ki jo potrebujemo, je pametni telefon. Vse posnetke za TikTok lahko posnamemo s pametnim telefonom. Za snemanje priporočamo uporabo stojala za telefon; zelo uporabna je t. i. selfie stick (palica za snemanje »sebkov« oziroma samega sebe), ki se spremeni tudi v stojalo. Vedno se lahko tudi znajdemo in telefon pritrdimo na drugačen način (mi smo uporabljali že vse od stojala, narejenega iz legokock, do telefona, ki je bil zgolj naslonjen ali obložen s kupom knjig). Zelo pomemben je tudi mikrofon, ker je včasih težko posneti dober zvok. Zadnja nujna stvar je osvetlitev oziroma lučka, ker se običajno snema tudi na krajih, kjer svetloba ni najboljša.

Slika 1: Selfie-stick, ki se lahko spremeni v stojalo za telefon in selfie obroč LED. Vir: osebni arhiv avtorice

Slika 1: Slika 1: Selfie-stick, ki se lahko spremeni v stojalo za telefon in selfie obroč LED (Vir: osebni arhiv avtorice)

Scenarij: Kako začeti? Izberemo temo, o kateri se veliko govori in vse zanima, ter jo poskušamo predstaviti na nov in zanimiv način. Izberemo pa lahko tudi temo, o kateri nihče ne govori, in predstavimo to. V primeru knjižnice se lahko odločimo za snemanje anekdote, uporabe naših storitev, priporočil za knjige, izseke iz knjižničarskega življenja, predstavitev enot ipd. Ko imamo temo, si zamislimo zgodbo in si označimo elemente, ki morajo biti prikazani, torej tiste, brez katerih ni zgodbe. Potem te elemente postavimo v kronološki vrstni red in gradimo okoli njih. Zavedati se moramo, da ne smemo preveč razlagati, takoj moramo začeti zgodbo. Če se nam zdi nujno, da se razloži tudi ozadje, ga nikoli ne razlagamo na začetku. Vedno začnemo z drzno trditvijo, presenečenjem, vprašanjem ali skrivnostjo. Posnetki morajo podpirati zgodbo oziroma se mora ta vrteti okoli njih, zato moramo najprej pregledati posnetke in ugotoviti, kateri lahko pripovedujejo zgodbo. Scenarij mora biti preprost, zgodbo je treba povedati na kratko, predvsem pa moramo upoštevati, da večina uporabnikov hitro izgubi zanimanje, zato moramo njihovo pozornost pridobiti v prvih treh sekundah. To naredimo z zanimivim posnetkom in udarnim stavkom. Včasih pa sta posnetek in njegova zasnova tako preprosta, da scenarija niti ne potrebujemo (več o tem v drugem delu prispevka).

Snemanje: Najprej si pripravimo vse pripomočke in prostor, v katerem bomo snemali. Najlažje je posnetek narediti tako, da sledimo scenariju in posnamemo vse kadre po vrsti. Če snemamo na več lokacijah, posnamemo material najprej na eni lokaciji in potem na drugi. Vedno pazimo na kakovost zvoka, če želimo uporabiti originalen zvok (v primeru, da bomo zvok snemali naknadno ali dodali samo glasbo, to ni pomembno). Prav tako poskrbimo za primerno osvetljavo in se dogovorimo za snemalni kader.

1.2 Montaža
TikTok: Če snemamo v aplikaciji TikTok, pritisnemo znak za plus (slika 2, levo) in začnemo snemati. Izbiramo lahko med različno dolgimi posnetki (15 sekund, 30 sekund ali 10 minut; sam posnetek je lahko tudi krajši od teh treh postavk). Že pred snemanjem lahko določimo tudi učinke, ki jih želimo imeti v posnetku. Ko končamo snemanje, posnetek uredimo v aplikaciji. Če smo posnetek naredili zunaj aplikacije, ga uvozimo tako, da kliknemo na slikico poleg plusa (slika 2, desno). V aplikaciji je na voljo veliko možnosti za montažo, z vsako posodobitvijo se nabor orodij še poveča. Možno je dodajati besedilo, nalepke, zvočne učinke in glasbo. Prav tako se v aplikaciji lahko posname zvok (npr. voice-over), ki se ga doda posnetku.

Slika 2: Prikaz snemanja v aplikaciji TikTok. Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi.

Slika 2: Slika 2: Prikaz snemanja v aplikaciji TikTok (Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi)

CapCut: Za montažo posnetkov najbolj priporočamo aplikacijo CapCut, ker ima tudi brezplačna različica na voljo več orodij kot aplikacija TikTok. Tukaj jih bomo predstavili le nekaj. V aplikaciji CapCut posnetke uvozimo tako, da kliknemo na največji (modri) gumb s simbolom za plus in napisom »New project« (slika 7). Potem lahko izbiramo tako videoposnetke kot tudi slike. Ko imamo posnetke in/ali slike naložene na časovnici (angl. timeline), jih lahko poljubno režemo, premikamo in obdelujemo ter določimo format. CapCut ima že prednastavljene možnosti za Instagram, TikTok in YouTube (slika 3), izbirate pa lahko tudi med drugimi možnostmi.

Slika 3: Prikaz možnosti spreminjanja formata posnetka v aplikaciji CapCut. Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi.

Slika 3: Slika 3: Prikaz možnosti spreminjanja formata posnetka v aplikaciji CapCut (Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi)

Pri obdelavi posnetkov lahko spreminjamo hitrost, posnetek lahko zavrtimo nazaj, urejamo lahko tudi glasnost posnetka. Prav tako lahko posnetke tudi obrezujemo oziroma jim spreminjamo format. Obstaja tudi možnost odstranitve ozadja, sicer je v brezplačni različici na voljo samo možnost samodejne odstranitve (program sam izbere ozadje), ampak v večini primerov to popolnoma zadostuje.

Slika 4: Prikaz možnosti urejanja posnetka v aplikaciji CapCut. Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi.

Slika 4: Prikaz možnosti urejanja posnetka v aplikaciji CapCut (Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi)

Tudi glasovnih možnosti ima CapCut veliko. Posnetku lahko odvzamemo glas in tega uporabimo pri drugem posnetku. Vse glasove lahko spremenimo ali popačimo (npr. visoko, nizko, škrat …). Dodajamo lahko zvočne učinke, sama aplikacija ima obsežno zbirko, po kateri lahko iščemo z iskalnikom (npr. aplavz), ali glasbo (svojo ali iz zbirke aplikacije). Tudi v CapCutu lahko posnamemo zvok, ki ga potem lahko poljubno režemo, urejamo, ga spreminjamo in premikamo.

Slika 5: Prikaz možnosti urejanja in dodajanja zvoka v aplikaciji CapCut. Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi.

Slika 5: Prikaz možnosti urejanja in dodajanja zvoka v aplikaciji CapCut (Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi)

V CapCutu lahko dodajamo tudi besedilo in tukaj imamo res veliko možnosti, od izbire vrste pisave, barve do tipa. Izberemo lahko besedilo z ozadjem, ki se mu prilagaja, ali pa takim, ki je »fiksen«. Igramo se lahko s transparentnostjo, dodajamo senco, sijaj, povečujemo ali zmanjšujemo razdalje med črkami. Izberemo lahko tudi katero od vnaprej pripravljenih besedil, besedilu pa lahko dodajamo tudi animacijo. Posebej lahko določimo, kako se bo besedilo pojavilo na posnetku in kako bo izginilo. Na voljo je tudi kar precej stripovskih oblačkov, tako da lahko CapCut uporabimo tudi pri montaži posnetka Stop Motion. Če pripravljamo posnetek v angleščini, ima CapCut tudi možnost samodejnih podnapisov.

Slika 6: Prikaz možnosti dodajanja in oblikovanja besedila v aplikaciji CapCut. Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi.

Slika 6: Prikaz možnosti dodajanja in oblikovanja besedila v aplikaciji CapCut (Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi)

V CapCutu obstaja še ena možnost za takrat, ko smo brez idej ali nam primanjkuje časa. V CapCutu lahko uporabite t. i. možnost »Auto Cut«. To je orodje, ki samo sestavi izbrane posnetke in jim doda tudi glasbo, ponudi celo več različic, mi samo izberemo tisto, ki nam je najbolj všeč.

Slika 7: Aplikacija CapCut. Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi.

Slika 7: Aplikacija CapCut (Vir: zaslonske slike avtorice, oblikovano v Canvi)

2 Postopek priprave posnetka za TikTok na primeru Mestne knjižnice Ljubljana
Trenutno v MKL objavljamo zelo raznoliko vsebino. Okvirno smo posnetke razdelili na naslednje kategorije: delo v knjižnici, pogosta vprašanja, nesporazumi oziroma anekdote, knjižnične storitve in informacije, knjižna in bralna priporočila, rušenje knjižničnih stereotipov in trendi. Na humoren način je prikazano delo v knjižnici (ti posnetki so se do sedaj izkazali kot najbolj priljubljeni); promovirajo se dogodki, ki se dogajajo v različnih enotah MKL; profil uporabljamo tudi za predstavitev novosti, tako knjižnih kot tudi na področju novih storitev in servisov, ter za priporočila za branje. Uporabnike izobražujemo, kako uporabljati določene storitve, ki jih knjižnica ponuja, ter kako poteka poslovanje Potujoče knjižnice. Predstavljamo tudi različne organizacijske enote MKL in odgovarjamo na pogosto zastavljena vprašanja.

Predstavljenih je pet bolj priljubljenih posnetkov našega profila, ki so nastali zelo hitro, v dokaz, da v objavo posnetka ni treba vedno vložiti veliko časa. Pri vseh posnetkih je opisan potek dela od začetka: ideja, scenarij, priprava na snemanje, pripomočki, snemanje, montaža, opis in izbira ključnikov ter objava posnetka.

2.1 Kva?!?
Posnetek prikazuje razliko med tolminskim in ljubljanskim narečjem pri skoraj enaki izgovorjavi. Posnetek je bil objavljen na dan materinščine in z njim smo želeli prikazati, da je slovenščina veliko več kot le knjižni jezik. Za celoten posnetek, od zasnove do objave, smo porabili eno uro.

Slika 8: Naslovna slika TikToka »Kva?!?« (Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi)

Slika 8: Naslovna slika TikToka »Kva?!?« (Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi)

Ideja: Idejo je dala sodelavka, ki je doma iz Tolmina in so jo že večkrat narobe razumeli. Tako smo združili anekdoto iz resničnega življenja in dan materinščine.

Scenarij: Za scenarij smo predvideli, da se dve osebi pogovarjata v knjižnici, in spisali dialog, ki vsebuje ljubljansko in tolminsko narečno besedo za vprašalnico »Kaj?«. Prav tako smo v scenariju predvideli, da obe bereta pomenljivo literaturo.

Priprava na snemanje in pripomočki: Za prostor snemanja smo izbrali mladinski oddelek Knjižnice Otona Župančiča, za eno od čitalniških miz. Ena sodelavka je brala delo Reformatorji v stripu ali kako smo Slovenci dobili prvo res dooooolgo knjigo (in eno krajšo, ki je opisala, kako pišemo) Boštjana Gorenca, druga pa knjigo Gospodična z monstero Maše Ogrizek. Obe knjigi sta napisala slovenska avtorja, obe spadata v mladinsko literaturo in ena od njiju je strip. Tako smo promovirali tudi slovenske avtorje in stripe. Drugih pripomočkov ni bilo.

Snemanje: Posnetek sta naredili sodelavki, ki sta nastopali na posnetku; najprej je prva snemala drugo, da je povedala svoj tekst, potem pa še obratno. Vsi kadri so bili posneti dvakrat in snemanje je trajalo le 15 minut. Za snemanje sta uporabili pametni telefon.

Montaža: Posnetek je bil zmontiran v aplikaciji CapCut na pametnem telefonu. Večinoma so bili uporabljeni posnetki s prvega snemanja, razen tistega odseka z besedilom »Ja, v knjižnici, a ne?«, ko je bil uporabljen posnetek z drugega snemanja, a je bil čez njega naložen glas s prvega posnetka. Ker ni bilo dodanega nobenega besedila in je bilo posnetkov malo, je bila montaža relativno hitra. Posnetek je bil zmontiran v pol ure.

Objava: Za objavo je bilo treba napisati opis posnetka. Tokrat smo se odločili, da uporabnike neposredno nagovorimo in jih pozovemo, da v komentarjih označijo prijatelja, od katerega se naučijo novih besed. Ključniki so bili vsi povezani s slovenščino ali knjižnico (#vsetojeslovenščina, #slovenščina, #narečja, #danmaterinihjezikov, #knjižnica, #knjižnitok, #mestnaknjiznicaljubljana). Za to smo potrebovali še dodatnih 15 minut.

2.2 8. marec
Posnetek prikazuje, kaj je knjižničarke, ki delajo v Knjižnici Rudnik, pričakalo 8. marca, torej utrinek iz knjižničarskega življenja. Sam posnetek je zelo preprost, vidita se samo roka, ki odpira hladilnik, ter sporočilo na vratih. Celoten proces, od zasnove do objave je bil dolg le 20 minut, posnetek pa je imel več kot 24.000 ogledov in prejel je skoraj 300 všečkov.

Slika 9: Naslovna slika TikToka »8. marec«. Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi.

Slika 9: Naslovna slika TikToka »8. marec« (Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi)

Ideja: Idejo je dobila sodelavka v trenutku, ko je prišla v službo in zagledala na vratih hladilnika obvestilo »Rožice za 8. marca poišči v hladilniku.«.

Scenarij: Scenarij za ta posnetek ni bil napisan, sodelavka si je preprosto zamislila, da bo posnela odpiranje hladilnika.

Priprava na snemanje in pripomočki: Pripomočki niso bili uporabljeni.

Snemanje: Posnetek je sodelavka naredila sama, z eno roko je snemala, z drugo odpirala hladilnik. Tudi ta posnetek je bil narejen s pametnim telefonom.

Montaža: Posnetek sam ni potreboval montaže, bil je objavljen točno tak, kot je bil narejen, v aplikaciji TikTok sta mu bila dodana le glasba, ki je namigovala na dan žena, in naslov.

Objava: V opisu posnetka smo uporabnicam zaželeli čudovit 8. marec in dodali ključnike, povezane s knjižnico in 8. marcem (#librarytok, #librarians, #knjižničarji, #8marecdanzena, #8marchwomensday, #mestnaknjiznicaljubljana).

2.3 Specialna znanja za delo v knjižnici
Posnetek na humoren način prikazuje, kako zelo je delo v knjižnici raznoliko in kaj vse moramo knjižničarji opravljati. S tem posnetkom bralcem pokažemo, da delo v knjižnici ni le branje knjig, ampak veliko več. Za ta posnetek smo potrebovali nekoliko več časa, zanj smo porabili približno dve uri.

Slika 10: Naslovna slika TikToka »Specialna znanja za delo v knjižnici«. Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi.

Slika 10: Naslovna slika TikToka »Specialna znanja za delo v knjižnici« (Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi)

Ideja: Ideja je nastala ob ogledu enega od trendov na TikToku, in sicer je mamica predstavila, katere poklice opravlja doma. Pogovorili smo se o tem in glede na naša opravila in zadolžitve ter interakcije, ki smo jih v preteklosti imeli z uporabniki, določili nekaj poklicev (vrtnar, umetnik, notranji opremljevalec, glasbenik, pripovedovalec, gospodinja, IT-podpora in detektiv).

Scenarij: Najprej sta si sodelavki razdelili vloge oziroma poklice in potem zapisali, kaj bi pri prikazu določenega poklica počeli, pri tem sta se trudili, da bi bilo vse prikazano kar najbolj humorno.

Priprava na snemanje in pripomočki: Za ta posnetek je bilo uporabljeno stojalo za telefon in kar nekaj pripomočkov: kanglica za zalivanje rož in roža, glasbilo, ročne lutke, lesene igrače, origami, računalnik in miška, nalepka, radirka, leseni okraski in knjige.

Snemanje: Posnetek sta naredili sodelavki sami. Uvodni posnetek je narejen s pametnim telefonom na stojalu, prav tako posnetek pripovedovanja, nato sta sodelavki snemali druga drugo. Večinoma so bili vsi posnetki narejeni v prvem poskusu, za kar gre zahvala spisanemu scenariju. Za scenarij in snemanje smo porabili eno uro. Vse je bilo posneto s pametnim telefonom.

Montaža: Posnetek je bil zmontiran v aplikaciji CapCut. Z njim je bilo precej več dela, ker je bilo veliko posnetkov, vse pa je bilo treba tudi obrezati in obdelati. Po urejanju posnetkov so na vrsto prišli tudi napisi. Nekaj več časa smo potrebovali za prvi napis, ki ga je bilo treba oblikovati, potem pa smo tega le kopirali in spreminjali besedilo. Na koncu je bila v aplikaciji TikTok dodana še glasba. Za montažo posnetka smo porabili eno uro.

Objava: Tokrat je bil opis samo priredba besedila dodane glasbe, v smislu da nas vedno nekdo potrebuje. Dodani ključniki so bili povezani s trendom, poklici in knjižnico (#poklici, #humor, #knjižničarji, #mestnaknjiznicaljubljana, #fullhouse).

2.4 Ko v knjižnice dobimo nov roman Tadeja Goloba
Posnetek na humoren način prikazuje, kako se skupaj z bralci razveselimo, ko v knjižnico končno pride že nekaj časa napovedana in težko pričakovana knjiga. Vse skupaj je prikazano na humoren način, ker prihod knjige v knjižnico primerjamo z zadetkom na nogometni tekmi. Na ta posnetek so se bralci tudi odzvali in delili svoja občutja ob pričakovanju knjige. Za posnetek smo porabili malo časa, skupaj z montažo je vse skupaj trajalo pol ure.

Slika 11: Naslovna slika TikToka »Ko v knjižnice dobimo nov roman Tadeja Goloba«. Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi.

Slika 11: Naslovna slika TikToka »Ko v knjižnice dobimo nov roman Tadeja Goloba« (Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi)

Ideja: Idejo je sodelavka dobila nekega običajnega dne v knjižnici, ko jo je več ljudi zapored vprašalo, ali smo knjigo Oj, Triglav, moj dom že dobili oziroma ali se že ve, kdaj jo dobimo, in ali jo lahko rezervirajo.

Scenarij: Tudi za ta posnetek ni bilo zapisanega scenarija, sodelavka si je preprosto zamislila, da naredi posnetek knjige, police in zaslona, pri čemer se vidi, da so vse knjige rezervirane.

Priprava na snemanje in pripomočki: Pripomoček je bila tista težko pričakovana knjiga.

Snemanje: Vse je bilo posneto s pametnim telefonom in vse je posnela ista sodelavka, ki je dobila idejo in si zamislila potek videa.

Montaža: Posnetek je bil zmontiran v aplikaciji TikTok. Dodan je bil tudi TikTokov zvok, izsek z nogometne tekme, ko se komentator veseli gola.

Objava: Tokrat so bili dodani samo ključniki, ker posnetek ni potreboval opisa. Izbrani ključniki so se navezovali na knjigo, avtorja knjige, na knjige in knjižnice ter žanr (#tadejgolob, #tarasbirsa, #kriminalniromani, #mestnaknjiznicaljubljana, #rezervacije, #booktok, #knjige, #knjiznitok, #knjiznica, #kriminalke, #knjiga, #knjiznice).

2.5 Tista knjiga
Posnetek prikazuje dogodek, ki se je zgodil že (skoraj) vsakemu knjižničarju ali knjižničarki. Poleg tega je uporabljena predloga za CapCut, ki je na voljo na TikToku. Posneti je bilo treba samo en kader, zato tudi za ta posnetek nismo porabili več kot pol ure. Uporabniki so se zelo pozitivno odzvali na posnetek, nekdo se je celo opravičil, ampak smo razložili, da se vedno trudimo najti gradivo, ne glede na pomanjkanje informacij.

Slika 12: Naslovna slika TikToka »TISTA knjiga«. Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi.

Slika 12: Naslovna slika TikToka »TISTA knjiga« (Vir: zaslonska slika, oblikovano v Canvi)

Ideja: Idejo je sodelavka dobila ob gledanju TikToka, ko je videla predlogo. Na predlogi sta sicer dva psa, ampak en ima tak izraz, da se takoj vidi, da mu ni nič jasno, drugi pa ga gleda malce prezirljivo in vzvišeno. Takoj se je spomnila na več dogodkov, ko so jo bralci spraševali za knjigo, pa niso vedeli niti naslova niti avtorja, samo barvo knjige (pa še ta je bila pogosto napačna).

Scenarij: Za ta scenarij je bil spisan le dialog med bralcem in knjižničarjem, saj je bilo za posnetek preprosto določeno, da se posname en kader knjig iste barve.

Priprava na snemanje in pripomočki: Pripomoček so bile knjige modre barve, zato smo največ časa porabili za nabiranje in pospravljanje knjig.

Snemanje: Edini kader je bil posnet s pametnim telefonom.

Montaža: Posnetek je bil zmontiran v aplikaciji CapCut s predlogo, objavljeno na TikToku. Ker je v predlogi že vse določeno, kam gre posnetek in kam besedilo, glasba pa je tudi že dodana, je šlo vse zelo hitro. Dodan je bil posnetek, spisan je bil dialog (to je trajalo najdlje) in posnetek je bil pripravljen za objavo.

Objava: Opis je bil humoren, napisali smo, da se včasih počutimo kot vohuni, ki morajo razvozlati kodo. Dodani ključniki so bili povezani s predlogo, trendom, knjigami in knjižnico (#awkwardlystaring, #dogmeme, #humor, #knjiznica, #knjige, #branje, #mestnaknjiznicaljubljana).

Zaključek
V MKL ugotavljamo, da je prisotnost na Tik Tok-u ključna za dosego mlajše populacije in tistih uporabnikov, ki v knjižnico ne zaidejo pogosto. TikTok omogoča, da se knjižnica predstavi kot dinamična in sodobna ustanova, ki se prilagaja trendom in potrebam uporabnikov. Na našem profilu smo jih seznanili z zanimivimi dogodki, projekti, storitvami in priporočili za branje, na katera se uporabniki najpogosteje odzivajo. Po dobrih treh letih delovanja ugotavljamo, da se je odprtje profila obrestovalo. Dobili smo povratne informacije, da so posnetki uporabni, zabavni in poučni. Ob ustvarjanju posnetkov se zabavamo tudi zaposleni v knjižnici in se tako povezujemo. Naši uporabniki večinoma razumejo šalo in tudi to, da včasih kakšen dogodek karikiramo, ter se na posnetke običajno odzovejo pozitivno. Že nekaj časa imamo prakso, da posnetke kot »story« delimo tudi na Instagramu in Facebooku, in tudi tam se uporabniki običajno odzivajo s krohotajočimi se smeški in všečki.

Prispevek ponuja smernice in konkretne primere, ki so lahko navdih in pomoč drugim knjižnicam pri vstopu v svet Tik Tok-a. Iz prispevka je razvidno, da izdelava posnetkov za TikTok ni le dostopna in enostavna, ampak tudi zabavna in povezovalna dejavnost za zaposlene, ki prispeva k pozitivni podobi knjižnice v javnosti. Tako lahko knjižnice ne samo privabijo nove uporabnike, ampak tudi okrepijo odnose z obstoječimi ter jim predstavijo knjižnične storitve na inovativen in sodoben način. Prav tako nas ustvarjanje vsebine spodbuja k inovativnosti in ustvarjalnosti, kar dodatno bogati naše delo in povečuje zadovoljstvo med zaposlenimi.

Viri in literatura

Breitman, K. (2022). Video: Easy beginners guide to TikTok. https://riverside.fm/blog/how-to-make-a-tiktok-video

Cyca, M. (2022). How to make a TikTok video: Everything you need to know. https://blog.hootsuite.com/how-to-make-a-tiktok/

Socolovsky, J., in Arcuri, B. (2022). Yes, you can cram your story into one-minute TikTok. Here’s how. https://training.npr.org/2022/04/25/write-script-social-videos-tiktok-reels/

Šefman, M. (2024). Orodje za analizo TikTok profila: primer Mestne knjižnice Ljubljana. Knjižničarske novice, 22. 2. 2024. https://knjiznicarske-novice.si/orodje-za-analizo-profila-na-tiktoku-primer-mestne-knjiznice-ljubljana/

Šefman, M. (2023). Družbeno omrežje TikTok v splošni knjižnici: primer Mestne knjižnice Ljubljana. Knjižnica, 67(3/4), str. 117-138. https://journals.uni-lj.si/knjiznica/article/view/13512/14559

Skip to content