Podnebni ukrepi – program v knjižnici
Mestna splošna knjižnica v Ust-Kamenogorsku v vzhodnem Kazahstanu je močno onesnažena zaradi velikih metalurških in kemičnih podjetij, ki onesnažujejo ozračje s strupenimi plini, in neustreznega ravnanja s trdnimi odpadki. V podružnici št. 2 Mestne knjižnice Ust-Kamenogorsk so zaskrbljeni za zdravje prebivalcev in prihodnosti, ki ji grozi globalno segrevanje in podnebne spremembe, zato so zasnovali program za podnebne ukrepe in ustanovili ekocenter za okoljsko izobraževanje in ozaveščanje prebivalcev Ust-Kamenogorska.
„Verjamemo, da lahko izgubljeno okoljsko znanje, ki je del kulture ljudi, oživimo s pomočjo izobraževanja in usposabljanja. Prepričani smo, da se bo stanje izboljšalo, če se bo vsak posameznik že od otroštva učil o naravi svoje domovine in skrbi zanjo,“ je pojasnila vodja knjižnice Myrzabayeva Aimangul.
Decembra 2022 je s podporo razvojnih sredstev Samruk-Kazyna Trust nastal Ekološki center »JasylUi« / GreenHouse, prvi tovrstni center v Kazahstanu, ki deluje v okviru knjižnice.
Ciljna skupina ekocentra Mestne knjižnice Ust-Kamenogorsk so učenci 66 srednjih šol in 26 predšolskih ustanov v mestu. Eko center je opremljen z digitalno in znanstveno opremo, ki jo učenci lahko uporabljajo pri raziskovalnih nalogah s področja ekologije, projektih za obnovo okolja ali preprosto za raziskovanje in razumevanje narave. Na voljo so digitalni mikroskop, instrumenti za merjenje parametrov kakovosti zraka, zemlje in vode, naprava za kaljenje brez zemlje in oprema za hidroponsko gojenje, interaktivna platforma za spletne seminarje, računalniki z uporabno programsko opremo, čelada za virtualno resničnost (VR) in 3D-tiskalnik. Za izobraževanje knjižnica sodeluje s prostovoljci, večinoma predavatelji in učitelji naravoslovja ter humanistike s šol in univerz. Tudi dijaki prostovoljno sodelujejo pri delu z otroki.
V manj kot enem letu (2022/2023) je ekocenter pritegnil in navdušil več kot 1800 šolarjev, vključno s predšolskimi otroki in dijaki srednjih šol. Otroci se učijo s kombinacijo teorije, raziskav in praktičnega eksperimentiranja. S terenskimi raziskavami spoznavajo svoje lokalno okolje ter se učijo, kako se obnašati v naravi, kako varovati okolje ter skrbeti za živali in rastline. Prav tako se učijo praktičnih veščin varčevanja z električno energijo, racionalne rabe vode, recikliranja in zmanjševanja odpadkov.
Dinara Musabaeva, profesorica kemije in podpredsednica za znanstveno in metodološko delo specializiranega liceja za nadarjene otroke, pravi: »Za naše dijake in učitelje je takšno sodelovanje s knjižnico, opremljeno s sodobno digitalno tehnologijo, zelo koristno. Mladi raziskovalci imajo v digitalnem laboratoriju knjižnice priložnost izvajati poskuse za preučevanje sestave zraka, zemlje in vode na različnih delih mesta. Z gojenjem različnih vrst rastlin s hidroponsko metodo preučujejo in spremljajo proces kalitve semen ter preučujejo njihovo sestavo.«
Knjižnica je izvedla več kot 50 učnih ur in predstavitev o okolju, s katerimi želi obveščati ljudi o okoljskih problemih planeta: podnebnih spremembah, osiроromаšenju ekosistema, dezertifikaciji, izumrtju živalskih vrst in odpadkih ter o možnih rešitvah za odpravo teh težav.
Več o nagrajenem projektu na povezavi.