Od načrta do novih znanj z uporabniki: šest nasvetov za pripravo skupinske mobilnosti Erasmus+ učečih se odraslih
Izvleček
V letu 2024 smo v Mestni knjižnici Ljubljana izvedli prvo mobilnost učečih se odraslih v slovenskih splošnih knjižnicah. V sodelovanju z ustanovo gostiteljico, knjižnico Deichman Stovner, smo 11 udeležencev spletne bralne skupine Brati inu obstati za nekaj dni odpeljali v Oslo. Ker gre za obsežen projekt, so načrtovanje, izvedba in evalvacija za zaposlene v splošnih knjižnicah velik izziv in zahtevna naloga. Pripravili smo šest praktičnih nasvetov za organizacijo mobilnosti, ki temeljijo na naših izkušnjah. S tem želimo spodbuditi tudi druge splošne knjižnice k izvedbi tovrstnih mobilnosti, ki so za uporabnike in zaposlene neprecenljiva izkušnja.
Ključne besede: skupinska mobilnost, Erasmus+, uporabniki, splošne knjižnice, bralne skupine, Norveška, Mestna knjižnica Ljubljana (MKL)
Uvod
V Mestni knjižnici Ljubljana (v nadaljevanju MKL) smo v preteklih letih izvedli več mobilnosti zaposlenih v okviru akreditacije Erasmus+ za splošno izobraževanje odraslih. V letu 2024 smo aktivnost nadgradili še z organizacijo skupinske mobilnosti za uporabnike oziroma učeče se odrasle. Prvo takšno mobilnost smo s pomočjo norveške knjižnice Deichman Stovner izvedli s spletno bralno skupino Brati inu obstati, ki jo vodiva Špela Plestenjak in Eva Zadravec. V maju 2024 smo za nekaj dni obiskali Oslo ter skupaj odkrivali norveško zgodovino, kulturo, umetnost, kulinariko, odnos do narave in življenje v multikulturni državi. Mobilnosti se je udeležilo 11 članov bralne skupine ter tri bibliotekarke iz MKL. Pretežni del organizatorskega dela sva prevzeli obe moderatorki bralne skupine. Nekaj informacij in vtisov z našega popotovanja si lahko preberete v objavi na portalu Epale in na portalu Knjižničarskih novic. V vlogi organizatork in spremljevalk skupinske mobilnosti učečih se v tujino sva bili tokrat prvič. Priprava tovrstne oblike mobilnosti se je izkazala za velik izziv, zato sva pripravili šest praktičnih nasvetov za lažjo organizacijo mobilnosti za učeče se odrasle. Temeljijo na najinih izkušnjah in bodo marsikomu lahko pomagale pri odločanju za izvedbo mobilnosti učečih se odraslih ter samem načrtovanju.
Mobilnost začnite načrtovati dovolj zgodaj
Skupinska mobilnost učečih se je potekala med 18. in 22. majem 2024, načrtovanje mobilnosti pa sva skupaj s skupino začeli že jeseni 2023. Kot organizacija smo osnovna znanja o izvajanju mobilnosti učečih se pridobili še pred tem, v procesu spoznavanja možnosti in pravil programa Erasmus+.
Septembra 2023 sva obe moderatorki bralne skupine na srečanju in s spletno anketo najprej preverili interes članov za udeležbo na mobilnosti in zanje najustreznejši termin. Glede na izkazan interes sva jih povprašali tudi o omejitvah oziroma zadržkih za njihovo udeležbo. Kot se je izkazalo v našem primeru, so imeli težave predvsem s pridobitvijo prostih dni pri svojih delodajalcih za udeležbo na mobilnosti. Termin izvedbe smo zato izbrali tako, da vključuje tudi vikend in so posledično udeleženci manj časa odsotni s svojih delovnih mest, vendar je pri tem treba biti še posebej pazljiv glede obratovalnih časov partnerskih ustanov in da je na voljo dovolj možnosti za izpeljavo programa. Predlagava, da se z uporabniki pogovorite o njihovih vprašanjih ali težavah in skupaj poskusite najti rešitev. Tudi lokacijo lahko izberete skupaj. Poleg interesa udeležencev za obisk Osla smo v MKL nadgradili preteklo sodelovanje z norveško knjižnico Deichman Stovner, ki sta jo sodelavki že obiskali v sklopu mobilnosti zaposlenih v letu 2023. Kar nekaj časa sva nato porabili za izbiro leta, nastanitve in pripravo vsebinskega programa mobilnosti. Pri tem nama je zelo pomagal pripravljalni obisk, med katerim sva bolje spoznali samo mesto in preverili, kakšni so pogoji za izvedbo našega programa. Program prilagodite zmožnostim skupine. Če gredo na mobilnost starejši, naj ne obsega preveč hoje, če ima kdo kakšne zdravstvene ali drugačne težave, jih je treba upoštevati.
Ker smo se organizacije mobilnosti lotili dovolj zgodaj, smo bili nanjo bolj pripravljeni ter smo se lahko posvetili podrobnostim in nepričakovanim zapletom. Na sami mobilnosti sva bili organizatorki zato bolj sproščeni, saj sva se nanjo dobro pripravili.
V načrtovanje in izvedbo mobilnosti vključite več sodelavcev
Izvedba skupinske mobilnosti uporabnikov je za organizacije, ki s tem nimamo večletnih izkušenj, pri čemer to ni naše primarno področje dela, velik administrativni in organizacijski zalogaj, zato je za kakovostno izvedbo pomembna delitev dela znotraj organizacije. V MKL je v organizacijo mobilnosti učečih se vključenih več zaposlenih in imamo razdeljene naloge ter področje dela. Glavnina nalog je porazdeljena med zaposlene, ki učeče se spremljamo na mobilnosti, in Učni center, v okviru katerega trenutno deluje koordinacija Erasmus+ v MKL. V delo pa so vključene tudi druge relevantne službe, kot so računovodstvo, kadrovska in pravna služba, tajništvo in vodstvo. Zelo pomembno vlogo pa imajo tudi sodelavci v knjižnicah, ki v času odsotnosti in opravljanja drugih nalog, povezanih z organizacijo mobilnosti, prevzamejo del rednega dela v knjižnicah namesto zaposlenih, ki spremljamo učeče se na mobilnosti.
V načrtovanje in izvedbo vključite udeležence
Bralna skupina Brati inu obstati se srečuje prek spleta, zato se večina udeležencev še ni videla v živo. Ker prihajajo z različnih koncev Slovenije, smo za pogovor o mobilnosti izkoristili mesečna srečanja prek spletnega orodja ZOOM in komunicirali po elektronski pošti. Kot že omenjeno, sva po izraženem interesu udeležencev ves čas organizacije mobilnosti ostali v stiku z njimi. Z izpolnjevanjem spletne ankete so izbrali želeno lokacijo za izvedbo mobilnosti ter tudi termin, ki smo ga določili glede na direktne lete z letališča v Trstu (izmed dveh ponujenih možnosti). Za uporabnike smo v začetku februarja 2024 pripravili tudi predstavitveni dopis z osnovnimi podatki o obisku, predvidenih terminih in programu, informacije o financiranju udeležbe, o možnostih, da se v okviru programa krijejo stroški ali izdelki, ki posameznikom omogočajo lažjo udeležbo, načinu dela in pričakovanjih ter z njimi pred udeležbo sklenili tudi pisni sporazum o medsebojnih obveznostih. Na mobilnost smo se pripravljali tudi s spoznavanjem norveške literature. Od novembra 2023 do aprila 2024 smo na srečanjih govorili o knjigah norveških avtorjev oziroma knjigah, ki so povezane z Norveško. Pripravili sva tudi seznam tem, povezanih z Norveško in vsebinami našega programa, ter drugih pomembnih norveških avtorjev, ki jih v skupini še nismo brali. Udeleženci so si nato samostojno ali v paru izbrali temo ter pripravili kratko predstavitev za skupino. Predstavitve so potekale med mobilnostjo na s temo povezani lokaciji v Oslu. Ker so bili udeleženci ves čas vključeni v načrtovanje, so dobili občutek, da mobilnost prilagajamo glede na njihove želje, zanimanja in tudi individualne potrebe ali omejitve. S komunikacijo smo vzdrževali prijetno pričakovanje udeležencev, ki so komaj čakali, da se spoznamo tudi v živo in skupaj raziščemo Oslo. V času pred mobilnostjo, med njo in po njej smo komunicirali tudi prek aplikacije WhatsApp, v kateri sva organizatorki za vse udeležence ustvarili skupino. Tako smo se lahko sproti dogovarjali o programu, mestu in uri odhoda, o tem, kaj udeleženci potrebujejo s seboj in kakšni so bili njihovi vtisi, in si izmenjavali fotografije. Prav tovrstna komunikacija je poleg pogovora v živo še bolj povezala udeležence med seboj. Tudi naša mesečna srečanja so zdaj bolj sproščena.
Pripravite pester in raznolik program
Program je zagotovo eden od temeljev mobilnosti, njegova priprava pa zahteva veliko časa in pozornosti. Sprva sva prek spleta veliko raziskovali, kaj Oslo ponuja. V kratkem času smo želeli čim bolj spoznati življenje Norvežanov ter njihovo družbeno, kulturno in zgodovinsko dediščino. Svetujeva, da ne načrtujete preobsežnega programa. Upoštevati je treba, da bodo udeleženci morebiti utrujeni od potovanja, da potrebujejo dovolj spanja in redne odmore. Program naj bo pester in sestavljen iz različnih dejavnosti, ki spodbujajo interakcijo udeležencev. Poleg obiskov muzejev in gostujoče knjižnice smo tako v program umestili še obisk Vigelandovega parka, v katerem smo v senci dreves spoznavali norveške avtorje, vožnjo z ladjico, vodeni ogled Ibsenove hiše, obisk knjigarne, večerjo s kolegom knjižničarjem Ćirikovačkim iz knjižnice Deichman Stovner in fotografiranje čudovitih razgledov. Ker nam je bilo vreme naklonjeno, smo veliko časa preživeli zunaj v naravi. Ker se Oslo ponaša z odličnim javnim prevozom, smo za transport uporabili tramvaj, podzemno železnico, ladjico in avtobus. Udeleženci se tako tudi med potovanjem od ene lokacije do druge niso dolgočasili in so lažje ostali zbrani ter opazovali okolico. Pomembno je, da udeležencem ponudite tudi nekaj prostega časa za kakšen samostojni ogled, nakup spominkov ali le uživanje v utripu mesta.
Maksimalno izkoristite pripravljalni obisk
Program Erasmus+ omogoča kot aktivnost tudi pripravljalni obisk. Ravno pripravljalni obisk je izredno pomemben za navezovanje stikov z gostiteljico, saj se je za obisk skupine najenostavneje dogovarjati kar osebno, organizator in gostitelj pa navežeta tudi osebni stik. Gostitelji vedo, kaj ob obisku skupine pričakovati, in lahko ustrezno organizirajo svoje delo ter pripravijo aktivnosti za udeležence. Na pripravljalni obisk sva se organizatorki odpravili med 8. in 12. aprilom. Nanj sva se dobro pripravili in si zapisali, kaj vse želiva preveriti. Na pripravljalnem obisku smo se z gostiteljico, knjižnico Deichamn Stovner, dogovorili o času obiska ter temah in aktivnostih za skupinsko mobilnost učečih se. Posebej sva raziskali vse možnosti potovanja, prenočišč in prehranjevanja. Če imate možnost, potujte na enak način, kot boste potovali s skupino. Tako lahko spoznate letališča, znate oceniti, koliko časa bo trajala pot in podobno. Na mobilnosti boste lahko pomagali udeležencem in jih ustrezno usmerjali. V našem primeru preverjanje letalskih linij ni bilo mogoče, saj direktne letalske povezave med Trstom in Oslom v aprilu ni bilo, sva pa zato izbrali let s postankom z istega letališča, da sva se z njim seznanili. Prav tako sva želeli preveriti nastanitev. V našem primeru smo izbrali nastanitev s samopostrežnim zajtrkom, saj smo s tem zadostili različnim omejitvam udeležencev glede prehrane. Poleg sob in zajtrka sva preverili še možnosti za preostale obroke. Vnaprej sva si pripravili nekaj možnosti in jih nato izbrali glede na ponudbo lokalnih jedi, prehranske omejitve udeležencev, razmerje med ceno in kakovostjo, možnost rezervacije za večje skupine in lokacijo. Pri tem so nama pomagala tudi priporočila gostiteljice, ampak glede na to, da je bila to tudi za njih prva izkušnja organizacije takšne mobilnosti, sva večino dela prevzeli sami. Prav tako sva si ogledali možne ustanove in druge točke za obisk. Te sva izbrali glede na interese udeležencev, temo, raznolikost in časovne omejitve. Ocenili sva lahko tudi, koliko časa predvidoma potrebujemo za obisk posamezne lokacije ter kje in za koliko časa lahko naredimo postanek. Pozanimajte se o odpiralnih časih in možnosti ogledov. Ker potujete kot skupina, bo morda v kakšni ustanovi ali restavraciji potrebna predhodna rezervacija. Na pripravljalnem obisku imamo možnost preveriti tudi različne oblike transporta. S kartico Oslo Pass smo lahko neomejeno uporabljali javni prevoz in imeli brezplačen vstop v muzeje. Preverite, ali tudi v vašem izbranem mestu obstaja kakšna podobna možnost in ali jo je vredno izkoristiti glede na program, ki ga pripravljate. Pripravljalni obisk je bil za naju precej naporen, saj sva cel dan ves čas premlevali, kaj vključiti v program, kaj izpustiti, vrstni red ogledov, kako časovno čim bolj optimalno organizirati mobilnost … Brez pripravljalnega obiska bi imeli veliko več težav pri načrtovanju in sami izvedbi, zato svetujeva, da ga čim bolje izkoristite in si s tem olajšate nadaljnje delo.
Poskrbite za aktivnost in dobro počutje udeležencev na mobilnosti
Za udeležence je mobilnost zanimivejša, če lahko v njej aktivno sodelujejo. Z gostiteljsko organizacijo se lahko dogovorite za aktivnosti, ki bi jih lahko izvedli in bi bile primerne za vašo skupino. To je lahko pogovor o določeni temi, izdelava kakšnega izdelka, sodelovanje z drugo bralno skupino, predstavitev, igre … Knjižničar nam je predstavil delavnico za učenje norveškega jezika Language Cafe, ki jo vodi, ter razkazal knjižnico. Pridružil se nam je tudi v restavraciji Schrøder, v kateri smo lahko v sproščenem vzdušju iz prve roke spoznali navade Norvežanov in njihovo vsakdanje življenje v multikulturni prestolnici. Prav tako smo imeli priložnost spoznati obsežen projekt Future Library ter razmisliti o tem, kakšna prihodnost čaka knjige. Predstavitve izbranih tem, ki so jih pripravili udeleženci, so se izkazale kot dobrodošla popestritev programa. Udeleženci so nalogo vzeli zelo resno in se ustrezno pripravili, vsak pa si je predstavitev zamislil in jo popestril po svoje, kar je bilo še zanimivejše. Celotna skupina je spoznala norveško zgodovino, kulturo, raziskovalne ekspedicije in mnoge norveške avtorje. Prav ob vsaki predstavitvi se je razvil spontan pogovor o obravnavani temi. Pozorno so spremljali prispevke preostalih in se nanje navezovali z vprašanji in izražanjem mnenja. Kot že omenjeno naj program omogoča udeležencem tudi nekaj prostega časa in dovolj počitka ter redne obroke. Ne pozabite že med mobilnostjo udeležencev povprašati po počutju in spremljajte, ali je komu neprijetno, potrebuje odmor ali kakršno koli pomoč. Vsaka skupina ima nekoliko drugačno dinamiko. Organizator je tisti, ki skupino povezuje ter skrbi za medsebojno spoštovanje ter vsakemu ponudi priložnost za aktivnost in vključevanje v pogovor.
Kljub temu, da je organizacija mobilnosti velika odgovornost in zahtevna naloga, ne pozabite tudi sami uživati. Obisk načrtujte tako, da imate tudi dovolj časa za sprotne zaznamke in beležke ter tudi nekaj oddiha. Če boste sproščeni in zadovoljni, se bo vaša dobra volja zagotovo prenesla tudi na celotno skupino.
Odzivi sodelujočih na mobilnosti učečih se
Udeleženci mobilnosti učečih se so bili z izvedbo zelo zadovoljni. V končnem spletnem vprašalniku so izvedeno mobilnost ocenili s povprečno stopnjo zadovoljstva 4,9 (5 je bila najvišja stopnja zadovoljstva). Prav tako so visoko (ocena 4,9 in 5) ocenili tudi pripravo na mobilnost, pot, nastanitev in vsebinski del programa. Izboljšanje znanja na vsebinskih področjih – delovanje knjižnice Deichman in enote Stovner, zgodovina in kulturna dediščina Norveške, norveška literatura, okoljska problematika, varovanje okolja, komuniciranje v angleškem jeziku – so ocenili s povprečnimi vrednostmi med 4,6 in 4,9. O navdušenju nad mobilnostjo priča tudi izjava ene od udeleženk: »Res od samega začetka in do konca je bilo vse fenomenalno izpeljano. Super družba ste bili, enkratno bi bilo, če bi nam bila dana še kakšna taka prilika …, komaj čakam ZOOM srečanje junija, še lepše bo kramljati z vami. Hvala.«
Zaključek
To je prva skupinska mobilnost učečih se v naši knjižnici, v prihodnjih mesecih in letih pa jih v MKL za člane načrtujemo še več. S svojim delom so nas navdihnili kolegi iz Združenja izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije (ZiSSS), ki so izvedli dve skupinski mobilnosti za ranljive starejše udeležence, katerih cilj je bil pridobivanje znanj in spretnosti za kakovostno preživljanje prostega časa. Da smo se kot organizacija odločili za izvedbo, je bila odločilna podpora nacionalne agencije CMEPIUS. Upamo, da vas naša pozitivna izkušnja opogumi za izvedbo podobne dejavnosti, te so v aktualnem programu Erasmus+ zelo spodbujane in tudi sofinancirane. Zaposleni v MKL pa z veseljem delimo svoje izkušnje.