Obogatena resničnost v knjižnicah
V prispevku z naslovom A new dimension: augmented reality in libraries je predstavljena obogatena resničnost (OR – v ang. Augmented Reality – AR) v knjižnicah.
Razvoj tehnologije obogatene resničnosti je prinesel revolucijo v sodobne knjižnice, ki postajajo most med fizičnim in digitalnim svetom. OR povečuje povezavo digitalnih informacij s fizičnim svetom in ustvarja brezhibno zlitje obeh.
Uporaba OR v visokošolskih knjižnicah omogoča inovativne rešitve kot so holografski prikazi, interaktivni zemljevidi in 3D modeli. Primer uporabe OR je univerza v Delftu na Nizozemskem, ki je implementirala aplikacije OR za lažje iskanje gradiva. Uporabniki lahko preprosto sledijo navideznim puščicam in znakom, ki se pojavljajo v njihovem vidnem polju, kar olajša navigacijo skozi obsežno zbirko.
V izobraževalnem kontekstu OR v knjižnicah omogoča ustvarjanje virtualnih laboratorijev za varno izvajanje eksperimentov. Na primer Nacionalna knjižnica v Singapurju je predstavila program OR, ki omogoča raziskovanje 3D modelov, kot je osončje, kar izboljšuje izobraževalno izkušnjo bolj, kot tradicionalne metode učenja iz učbenikov.
Poleg tega OR v knjižnicah odpira novo poglavje v pripovedovanju zgodb, saj lahko obiskovalci virtualno vstopijo v svetove svojih najljubših knjig. Primer je Marylandska knjižnica, ki je izkoristila zmožnosti OR za interaktivne razstave, ki obogatijo razumevanje le-teh.
Širom sveta obstaja vse več primerov uspešne implementacije OR v knjižnicah, kot na primer na Univerzi v Kaliforniji (San Diego), v Nacionalni medicinski knjižnici v ZDA, v Nacionalni knjižnici Koreje in v Nacionalni knjižnici na Švedskem.
Kljub prednostim OR pa se pojavljajo tudi izzivi, kot so pomanjkanje tehnične infrastrukture, ustvarjanje in skrb za vsebine, zasebnost in potreba po usposabljanju uporabnikov. Pomembno pa je razmisliti tudi o vplivu umetne inteligence na uporabo OR v knjižnicah, saj lahko veliki jezikovni modeli, kot je ChatGPT, služijo kot virtualni pomočniki, ki vodijo obiskovalce skozi izkušnje OR.
Kljub izzivom OR predstavlja prelomno silo v svetu knjižnic, ki se odpira novemu obdobju interaktivnih izkušenj. S skupnimi prizadevanji in sodelovanjem se implementacija OR v knjižnicah hitro širi, ustvarjajoč novo poglavje v raznolikem svetu razširjene resničnosti.