Nameščeni paketniki za izposojo in vračilo gradiva
Paketniki, ki svojo vlogo odlično opravljajo na področju trgovine in prodaje, saj kupcem omogočajo prevzem kupljenega blaga v katerem koli času, so postali tudi ena od bližnjic do prevzema (in vračila) knjižničnega gradiva. Neodvisno od časa odprtosti knjižnice, pa tudi neodvisno od izpolnjevanja pogojev PCT, lahko člani knjižnice s svojim telefonom odpirajo na knjižnice nameščene skrinjice, kjer jih čaka naročeno gradivo. Paketnike bralci najdejo na knjižnicah v Litiji in v Šmartnem pri Litiji.
Knjižnica je svojim članom želela omogočiti vračilo gradiva izven časa odprtosti svojih knjižnic. Za sodelovanje s podjetjem Kivi Com, ki skrbi za delovanje paketnikov podjetja Direct4.me, se je odločila ob predstavitvi delovanja paketnikov, ki omogočajo tudi izposojo naročenega gradiva. O pozitivni izkušnji s storitvijo so nas seznanili v knjižnici Škofja Loka, namestitev pa so izvajali tudi v Kamniku. Za uporabo storitve člani potrebujejo le telefon, knjižničarji pa nameščeno aplikacijo, s katero jih obveščajo o odloženem gradivu v paketnik oz. o rezervaciji le-tega, če želijo vanj gradivo vrniti.
V času prilagojenega delovanja knjižnic si člani v veliki večini gradivo naročajo vnaprej, zato je ta storitev marsikomu le dobrodošel korak naprej. Ob naročilu gradiva člani pripišejo (oz. povedo) številko članske izkaznice in številko mobilnega telefona, kamor prejmejo navodila za prevzem in zvočni žeton za odklepanje paketnika. Prevzem gradiva je možen brez namestitve aplikacije, telefon mora le sprejemati SMS sporočila (pametni telefon ni pogoj).
Če uporabniki gradivo naročajo preko portala Moja Knjižnica ali aplikacije mCobiss, nas po izvedenem naročilu pokličejo in sporočijo, da želijo gradivo prevzeti v paketniku. Sporočiti morajo tudi telefonsko številko, na katero želite prejeti zvočni žeton za odklepanje paketnika. Uporabniki, ki so gradivo prevzeli v paketniku, ga lahko vanj v 14 dneh tudi vrnejo (potrebna je namestitev aplikacije). Za vračilo po preteku roka izposoje pa se telefonsko oz. preko e-pošte dogovorimo in članu za dan vračila rezerviramo paketnik.
Nova storitev morda daje vtis, da se od uporabnikov oddaljujemo, vendar je njen osnovni namen omogočiti čim enostavnejši dostop do knjige. Čeprav med knjižničarjem in bralcem ni neposrednega osebnega stika, je dobra komunikacija med njima ključna, tako da v paketniku bralca razveselijo prave oz. izbrane knjige. Seveda smo prepričani, da je uporaba paketnika občasna rešitev oz. zgolj ena od alternativ dostopanja do gradiva; želimo si namreč, da knjižnični prostori s prostim dostopanjem do gradiva ostanejo najbolj razširjen način izbiranja gradiva, ‘knjižničar’ med policami pa dobrodošel in nemalokrat nepogrešljiv svetovalec za pravi izbor.
V sistem storitev Direct4.me je vključenih že več slovenskih knjižnic: 6 splošnih (poleg Knjižnice Litija še Knjižnica Medvode, Cankarjeva knjižnica Vrhnika, Knjižnica Ivana Tavčarja Škofja Loka, Knjižnica Franceta Balantiča Kamnik in Mestna Knjižnica Ljubljana) ter visokošolske – trenutno: Univerzitetna knjižnica Maribor in knjižnica Fakultete za upravo Univerze v Ljubljani, knjižnica Fakultete za turistične študije – Turistica Univerze na Primorskem pa je še v stanju podpisovanja pogodbe).